Dick van der Lugt
Interim-directeur
Interim-directeur
Ik krijg er energie van als ik zie dat mensen gepassioneerd en bevlogen hun werk kunnen doen. Ik geloof er in dat ik als (school)leider daaraan kan bijdragen. Mijn leiderschap richt zich op:
Mijn manier van werken kenmerkt zich door passie, in heldere stappen, gericht op groei en met een gezond realisme. Daarbij helpt mijn kennis van zaken, scherpe reflectie en ontwapenende humor.
Ik gebruik vaak de metafoor van de trein om mijn aanpak duidelijk te maken. Als interim directeur stap ik een school binnen, de school is een trein die onderweg is. Soms stap ik direct vooraan in omdat er een crisis is en per direct een machinist moet ingrijpen. Soms stap ik binnen in één van de coupés en loop ik naar voren. Ondertussen spreek ik reizigers (ouders, leerlingen, medewerkers) en luister naar hun reiservaring. Ik neem de omgeving in mij op en vorm mij zo een beeld. Als ik vooraan in de trein ben en mijn rol als machinist pak dan weet ik of ik moet afremmen, versneller, de koers moet aanpassen of misschien wel helemaal om moet draaien.
Ik ben tien jaar werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening. Daar heb ik kinderen en jongeren begeleid die uit huis geplaatst waren. Eerst als groepsleider, vervolgens als teamleider en daarna als manager van verschillende residentiële afdelingen. Dit werk heeft mij geleerd dat mijn vakkundigheid niet los kan staan van dienstbaar leiderschap en oprechte interesse in kinderen, volwassenen en hun sociale context.
In 2005 heb ik de overstap gemaakt naar het primair onderwijs. Als meer-schoolse directeur heb ik leiding gegeven aan verschillende basisscholen. In deze functie kon ik genieten van de diversiteit en dynamiek van onderwijs en het leiding geven aan teams en processen, zolang ik af en toe maar kind onder de kinderen kan zijn.
Ik wil in de teams waar ik mee werk een blijvende verandering bewerken waar medewerkers zich op betrokken en verantwoordelijk voor voelen.
Lees hier een praktijkverhaal van mij:
Wie of wat bepaalt of iets beperkend is?