Meestal betreft een interim onderwijs opdracht waar ik voor ingezet word de rol van directeur van een school behorend bij een groter schoolbestuur. Het meest belangrijke onderdeel van dergelijke opdrachten is het aansturen van het schoolteam; overwegend natuurlijk bestaande uit groepsleerkrachten, maar afhankelijk van de schoolgrootte ook met diverse ondersteunende functies.
Vorig schooljaar werd ik echter ingezet in een andere rol, nl. die van eindverantwoordelijk clusterdirecteur. In die rol was ik naast direct verantwoordelijk voor de aansturing van één van de scholen van het cluster, ook verantwoordelijk voor de aansturing van de andere directeuren binnen het zelfde cluster. Een bijzondere rol! Maar wat is eigenlijk bijzonder? Binnen het interim management onderwijs hoeft eigenlijk niets het predicaat ‘bijzonder’ te krijgen. De aard van elke opdracht is altijd anders en dat maakt dat je als interim manager onderwijs steeds weer in een andere rol actief bent. Dat zeker zit niet altijd in de verschillende verantwoordelijkheden. De diversiteit in rollen is bijna altijd terug te voeren op de inhoud van de opdracht.
Interim management onderwijs
Zo moet je in de ene opdracht je rol van interim directeur als een coachend leider invullen, terwijl in de andere opdracht de nadruk ligt op het onderwijskundig leiderschap. Inspirerend leiderschap wordt steeds meer gevraagd in de opdrachten: er voor zorgen dat de teamleden het plezier in hun werk hervinden en vast zien te houden is in het onderwijs steeds vaker aan de orde. Maar de basis voor elke opdracht is persoonlijk leiderschap. Met eerlijkheid, verantwoordelijkheid en als samenwerkingspartner je teamleden tegemoet treden is voor mij de basis voor de uitvoering van elke opdracht. Ook in de eerder genoemde opdracht als eindverantwoordelijk clusterdirecteur was persoonlijk leiderschap de basis. Die vorm van leiderschap was ook voorwaarde om de twee directeuren die nieuw waren in de functie te coachen en te begeleiden. Het was voor beide de eerste school waaraan zij leiding moesten geven. Samen met een derde ervaren, maar binnen de organisatie nieuwe directeur, moest het cluster als geheel eigenlijk van de grond af worden opgebouwd.
Alles bij elkaar een opdracht waar de diversiteit van het interim management onderwijs heel zichtbaar was. Eigenlijk zijn opdrachten in interim onderwijs altijd een garantie voor afwisseling in het werk. Dat maakt dit werk uiterst aantrekkelijk, maar deze altijd terugkerende variëteit vereist ook de nodige flexibiliteit en persoonlijk leiderschap van de directeur in het interim onderwijs. Met de inzet van persoonlijk leiderschap is de bovengenoemde opdracht als eindverantwoordelijk clusterdirecteur naar tevredenheid van de opdrachtgever tot een goed einde gebracht. In mijn aansturing van het schoolteam was eigenaarschap een belangrijk onderdeel. Als schoolteam slaagden leden erin om de opbrengsten op het gewenste niveau te krijgen, maar ook in andere opzichten haalden zij het maximale uit de leerlingen. De onderwijsinspectie sprak haar tevredenheid uit. Ook in mijn rol als eindverantwoordelijk clusterdirecteur a.i. is samen met de andere directeuren de basis onder het cluster zodanig gelegd, dat zij na mijn vertrek de kwaliteit van het cluster verder konden uitbouwen.
Peter Donatz