Een gevarieerde baan waarbij je de leerkracht mag uitdagen om kritisch te kijken naar zijn of haar impact op de leerling, rol in de klas en kwaliteit van lesgeven. Een baan waarin interactie en inhoudelijk gesprek aan de orde van de dag zijn.
Als intern begeleider heb ik volop gelegenheid om de theorie van kwalitatief onderwijs te verbinden aan de dagelijkse praktijk in de klas. Voor een leerkracht is het lesgeven vaak best hectisch en dan kan het zicht op de kwaliteit er wel eens bij in schieten. Als IB-er mag ik de leerkracht ondersteunen in het planmatig handelen in de lessen. Natuurlijk vooral ook gericht op de juiste interactie met de leerlingen. Dat is bij iedere leerkracht, in iedere groep en natuurlijk op iedere school weer anders. Dat maakt het werk als intern begeleider basisschool voor mij zo sprankelend.
Intern begeleider basisschool
Als interim intern begeleider onderwijs werk ik steeds op verschillende scholen. In de afgelopen maanden op drie verschillende scholen van dezelfde stichting. Ik mag meewerken aan het verbeteren van de kwaliteitszorg en de kwaliteit van het lesgeven in de verschillende scholen. Daarbij vind ik het een uitdaging om te zoeken naar het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs en het verlagen van de administratieve last voor de leerkrachten. Doordat ik in meerdere scholen werk wordt de manier van werken van de IB-er basisonderwijs in de verschillende scholen als vanzelf op elkaar afgestemd. Nu ik op de derde school de intern begeleider basisschool na terugkeer uit ouderschapsverlof mag coachen en ondersteunen, kan ik een waardevolle bijdrage leveren aan de gezamenlijke ontwikkeling van de IB-er basisschool in het organisatie brede overleg waar de IB-ers kennis en ervaringen uitwisselen. We bespreken met elkaar de analyses van de tussenopbrengsten, de prognoses voor uitstroom en welke beïnvloedingsmogelijkheden we zien voor de leerkrachten van de betreffende groepen. Door onze intensieve samenwerking en inhoudelijke intervisie wordt de onderwijskwaliteit van de hele stichting op een hoger plan getild.