De directeur ging met pensioen… Het team vond het heel jammer dat hij wegging, maar wist dat dit moment er aan zou komen.
In de afgelopen jaren had de directeur van de school met het team ontwikkeltrajecten opgezet voor rekenen en begrijpend lezen, omdat de resultaten op beide vakgebieden zwak waren. Het vertrek van de directeur was voor het team reden om de schouders er onder te zetten om te voorkomen dat de ontwikkelingen zouden stagneren. Als team hadden zij het vertrouwen dat zij konden doorgaan op de ingezette koers. De directie had immers vanuit de pijlers ‘ambitie’, ‘vertrouwen’ en ‘eigenaarschap’ de structuur van werkgroepen als de trekkers van het ontwikkeltraject neergezet.
Directie van de school
Ik startte mijn opdracht als interim directie van de school met een interne audit. Door de directiewisseling kreeg de audit een ander karakter, maar het was een goed instrument om snel een beeld te krijgen van de school. Een van de uitkomsten was: er is hard gewerkt aan de ontwikkeling en verbetering van het rekenonderwijs, maar de resultaten zijn onvoldoende gestegen. Uiteindelijk bleek het ontbrekende sleutelwoord verbinding. Verbinding tussen de directeur van de school en de werkgroep. Als directeur school ben ik aangeschoven bij de vergaderingen van de werkgroep. Niet om te controleren, maar om mee te denken in hun proces en de werkgroep te faciliteren waar nodig.
Belangrijker was de verbinding tussen de werkgroepleden en de overige teamleden. Op het moment dat er op een studiedag niet alleen informatie gedeeld werd door de werkgroepleden, maar ook geluisterd werd naar de vragen van de teamleden, ontstonden de goede gesprekken.
De interim directie van de school en teamleden zochten gezamenlijk naar oplossingen voor de problemen waar leerkrachten tegen aan liepen. Er werden afspraken gemaakt om samen te plannen, samen lessen voor te bereiden of te kijken bij een collega in de klas. Er werd kritisch gekeken of de interventies de juiste resultaten hadden. Waar eerst alleen de lessen van de werkgroepleden verbeteringen lieten zien, werden ze nu ook zichtbaar in alle groepen. Als interim directie van de school ben je gewend om op afstand te kijken naar de werkwijze op school, om daarna de verbinding te maken en te bespreken wat je hebt gezien en hoe het anders kan. De bonus…? Teamleden die kritisch durven te zijn op elkaar, waardoor de effecten van hun inzet verbeteren en zichtbaarder worden. Bovenal teamleden die samen met hun directie eonderwijs meer plezier krijgen in wat ze ontwikkelen, gewoon omdat ze het samen doen!