Praktijkverhalen

We kunnen ons voorstellen dat u, na het bekijken en het lezen van de website, denkt 'het klinkt allemaal prachtig, maar hoe gaat het nu echt in de praktijk?'

Hieronder treft u een aantal beschrijvingen van opdrachten aan, zoals deze in de praktijk zijn uitgevoerd. Oordeelt u zelf!

Terug! …… van helemaal niet weggeweest

En dan sta je opeens weer middenin de hectiek van het dagelijkse basisschoolleven. Dat is wat toch bleef trekken. Veel mensen zullen mij inmiddels kennen als ‘teamleider van de groep interim-directeuren van WVS Onderwijs’. De afgelopen jaren heb ik die rol fulltime uitgevoerd en dat betekende: bespreken van Plannen van Aanpak, Voortgangsrapportages en Plannen van Overdracht.

Lees het verhaal

“Start een zomerschool“ – een mooie uitdaging!

Mijn opdracht is medio april begonnen. Op zich vind ik daar de uitdaging al in zitten. De zomervakantie in de gemeente Velsen begint op 9 juli. Dat betekent dat ik in een tijdsbestek van 16 weken een subsidieaanvraag moet maken, locaties vinden, personeel werven, het leerprogramma opzetten, scholen teams en kinderen enthousiast maken voor de zomerschool, een aanmeldprocedure en noem maar op mag regelen.

Lees het verhaal

Kwartiermaker: vriend of vijand? Een metafoor..

“We vragen je voor een opdracht als kwartiermaker.” Dit is van oorsprong een militaire term voor troepen die vooruit worden gestuurd om voorbereidingen te treffen, voordat de rest van de militairen bezit neemt van het kamp. Deels lijkt dit op een reguliere interim-opdracht. Bij die opdrachten zorgen we ervoor, dat een ander na ons vertrek de leiding kan overnemen. In dit geval is de klank van het woord kwartiermaker onheilspellender.

Lees het verhaal

Wat is eigenlijk bijzonder?

Meestal betreft een interim onderwijs opdracht waar ik voor ingezet word de rol van  directeur van een school behorend bij een groter schoolbestuur. Het meest belangrijke onderdeel van dergelijke opdrachten is het aansturen van het schoolteam; overwegend natuurlijk bestaande uit groepsleerkrachten, maar afhankelijk van de schoolgrootte ook met diverse ondersteunende functies.

Lees het verhaal

Successen delen voor blijvend resultaat

Vol energie begin ik aan mijn nieuwe opdracht als interim intern begeleider op een basisschool. Tijdens het kennismakingsgesprek heb ik gehoord dat er de afgelopen jaren veel wisselingen zijn geweest in het team. Ook is geconstateerd dat de doorgaande lijn in het onderwijs op deze school niet meer optimaal is.

Lees het verhaal

Voor mij met stip het leukste vak wat er is!

Een gevarieerde baan waarbij je de leerkracht mag uitdagen om kritisch te kijken naar zijn of haar impact op de leerling, rol in de klas en kwaliteit van lesgeven. Een baan waarin interactie en inhoudelijk gesprek aan de orde van de dag zijn.

Lees het verhaal

Wie of wat bepaalt of iets beperkend is?

Ze zit enkele dagen bij ons op school. De juf geeft begrijpend lezen en ze heeft haar aandacht er volledig bij. De les gaat over metro’s. Er is een metro door een stootblok heen geschoten in Spijkenisse en blijven steken op de staart van een walvis dat daar als kunstwerk staat.

Lees het verhaal